Нові технології входять в наше життя швидше, ніж відбувається адаптація законодавства до нових технологічних та соціальних змін. Так звана Індустрія 4.0, яка веде за собою такі інноваційні розробки як блокчейн, mobility та штучний інтелект, має величезний вплив на формування та використання знань і, у свою чергу, створює чимало питань для судового захисту у сфері інтелектуальної власності. Відповіді на ці питання намагалися дати на конференції IP Ukraine NOW, яка нещодавно пройшла в Києві.

Сучасні особливості захисту інтелектуальної власності

Зокрема, в рамках конференції учасники обговорили державну політику у сфері ІР (Intellectual Property — інтелектуальна власність), IP-комерціалізацію, міжнародні підходи до стимулювання розвитку інновацій в державі та проблематику антиконтрафактної боротьби.

Особливий інтерес викликала дискусія «IP в Е-благах», де учасники — Анна Кравчук, директор АО «Синергія», Назар Поливка, партнер Axon Partners, Олексій Столяренко, радник Baker McKenzie, Тетяна Харебава, керівник юридичного департаменту SportLabsGroup — обговорили такі теми як відповідальність інтернет-провайдерів, діджиталізація прав в блокчейні та авторське право в кіберспорті. Модератором дискусії став  Діма Гадомський, партнер Axon Partners.

Що там в геймінгу?

Розмір ринку комп’ютерних ігор у 2018 році склав $91 млрд і, за прогнозами, буде зростати й надалі. Чим цікавий геймінг з юридичної точки зору? Тим, що в геймінгу є багато аспектів інтелектуальної власності, які захищаються відповідним законом. Наприклад, нерідко розробники ліцензують саму ігрову платформу (engine), що приносить їм прибуток. Не менш важливим для комерційно успішної гри є торгова марка, про що свого часу говорив один з творців всесвітньо відомої української гри «Козаки». При просуванні гри через маркетплейс важливо, щоб продукт асоціювався з торговою маркою, тому розробники борються за те, щоб захистити й торгову марку, і назву, й логотип в усіх країнах світу.

Крім того, в США були випадки отримання патенту навіть на алгоритм гри, тобто на правила взаємодії між дійовими особами згідно зі сценарієм гри. Юристи відзначають, що сценарій гри захищений законом про авторське право, але через захист сценарію можна захистити й сам жанр гри. Такі випадки також траплялися, не дивлячись на те, що в багатьох ігрових продуктах чіткого сценарію як такого немає.

По суті є порушенням і трансляція кіберспортивних змагань без дозволу розробника ігор. Але оскільки це сприяє популяризації ігрових продуктів, виробники зазвичай не заперечують проти цього.

Діджиталізація прав та інші принади блокчейну

Кілька років назад навколо блокчейну було чимало інформаційного шуму і багато хто вважав, що з його допомогою можна вирішити мало не всі проблеми. Зараз рівень хайпу знизився і в підсумку виявилося, що хоча блокчейн і не є панацеєю, проте, в галузі інтелектуальної власності його можна застосувати, як мінімум, для двох речей. По-перше, завдяки фіксації часу кожної трансакції — так званому timestamp — можна відзначати час та дату створення певного об’єкта. Тим самим автор може доказати, що саме він першим створив той чи інший об’єкт інтелектуальної власності та підтвердити належність авторського права на цей об’єкт.

Другий багатонадійний напрямок застосування блокчейну — ланцюжки постачань (supply chain). Суть технології в тому, що на кожному етапі постачань продукт фіксується в базі даних блокчейн, що дозволяє реалізувати ефективну боротьбу з контрафактом. В результаті кінцевий споживач, який прийшов в магазин і купує, наприклад, брендову сумку, може просканувати QR-код на товарі та отримати підтвердження, що даний продукт є оригінальним (або ж навпаки  — виявити підробку), оскільки на всіх етапах supply chain було підтверджено проходження товару. Якщо ж продукт є контрафактним, то на одному з етапів буде виявлено заміну оригіналу на підробку або ж контрабандне переміщення через кордон, тощо. Але проблема в тому, що всі ці технології розвиваються досить повільно, та й розробку подібних речей можуть дозволити собі тільки великі корпорації. Тому масового розповсюдження їх ще не було.

Назар Наливка в коментарі для Blog.imena.ua відзначив ще кілька цікавих можливостей, які відкриває блокчейн при застосуванні у сфері IP. Серед них, наприклад, це блокчейн-токенізація всіх об’єктів інтелектуальної власності, що дозволить авторам надійно відстежувати їх використання та отримувати роялті.

Про відповідальність провайдерів сервісів

Боротьба з інтернет-піратством — доволі складна штука, зазначили учасники дискусії, тому кожний правовласник спочатку має зважити, що він отримає в результаті такої боротьби.

Формально за контентом, який порушує авторське чи інші права, спостерігають кіберполіція та СБУ, також можна звернутися в суд. Але у всіх цих органів розуміння того, як працює інтернет, зводиться до того, що треба прийти в датацентр та «щось висмикнути з розетки». Отже, результати роботи таких органів дуже незначні й повільні.

Саме тому останнім часом багато говорять про те, що необхідно прописати в законі відповідальність не тільки тих людей, хто цей контент викладає, а також тих організацій, які підтримують сайти чи сервіси, що допомагають розповсюдженню нелегального контенту.

На більшості західних маркетплейсів існують роботизовані системи, які блокують підозрілий контент. Також є спеціально виділені працівники, що оцінюють легальність контенту, в тому числі — в результаті скарги користувачів. Для прикладу, на YouTube видаляють по 60 млн відео щомісячно. Аналогічно працюють в Amazon та інших маркетплейсах.

Блокування мобільних додатків в Google Play та App Store

В спеціальному коментарі для Blog.imena.ua Анна Кравчук, директор АО «Синергія» та патентний повірений України розказала, чим обумовлено блокування мобільних додатків в магазинах типу Google Play та App Store.

За словами експерта, коли ви завантажуєте додаток, Google та Apple проводять попереднє модерування, перевіряють програму на предмет порушення прав інтелектуальної власності. Наприклад, вони аналізують, чи нема порушень в піктограмі-зображенні мобільного додатку, яку користувачі бачать при завантаженні, чи не схожа вона на піктограми інших додатків. Якщо є порушення, представники Google чи Apple можуть попросити замінити піктограму. Більш глибинні порушення авторського права, наприклад, плагіат в користувацькому інтерфейсі мобільного додатку, в сценарії, чи навіть у музичному супроводженні, мають визначити  розробники конкурентних продуктів. Якщо вони вважають, що порушуються їхні авторські права, то можуть подати скаргу до Google та Apple, щоб заблокувати той програмний додаток. У свою чергу, власник цього додатку має право подати апеляцію і вимагати розблокування. Зазвичай якщо приходить апеляція, то Apple займає нейтральну позицію, може діяти як посередник.

Певної точної статистики за кількістю блокувань мобільних додатків немає, але по відчуттях — це дуже незначний відсоток, коментує Анна Кравчук. Набагато частіше в магазинах додатків блокують злошкідливі мобільні розробки, в яких, до речі, доволі часто буває і порушення авторського права, оскільки зловмисники нерідко копіюють інтерфейс вже відомих програмних розробок.

Завершилась конференція так званою IP-грою — інсценованим спором про порушення авторських прав. Предметом спору стали відеоролики від H&M та OTENTO fashion store. Учасники заходу голосували два рази: до представлення сторонами своїх позицій та після ігрового судового засідання. Що з цього вийшло, можна подивитися за посиланням.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: