Компанія GlobalLogic презентувала програмні рішення для запису та зведення музики, завдяки яким було створено до 70% сучасної комерційної музики у світі, а також саундтреки до відомих фільмів і серіалів. Програмні продукти та обладнання розроблені в партнерстві з компанією Avid – світовим лідером у сфері аудіо- і відеотехнологій.

Сучасні тренди в медіаіндустрії

Завдяки інтернету та появі цифрових інструментів обробки звуку та відео в індустрії медіа відбуваються серйозні зміни. Перш за все, варто відзначити злиття різних індустрій — одні компанії поглинають інші. Великі гравці в сегменті телерадіомовлення купують технологічні компанії, щоб мати можливість транслювати відео через інтернет глядачам у будь-якій точці світу. У свою чергу, великі технологічні компанії купують телерадіомовні компанії, щоб отримати доступ до оригінального контенту. Наприклад, американський оператор кабельного телебачення Comcast недавно придбав мовну компанію NBC Universal.

Ще одна тенденція — поява повністю цифрових компаній, таких як Netflix або Hulu, що використовують сервіс потокового мовлення через інтернет. Це великі компанії повного циклу — від знімання кіно до доставлення контенту користувачеві — забирають значний шматок ринку у традиційних ТРК.

Також слід згадати такий тренд як розвиток технологій машинного навчання та штучного інтелекту, завдяки яким ТВ та музична індустрія стають все більше інтелектуальними. Ці нові технології використовуються для підбору артистів в кіно, створення відеорекомендацій, або ж оптимальної нарізки треків при зведенні відеоряду.

«Щоденно на сервіс Spotify завантажують близько 20 тисяч треків – це 1,5 мільйона оригінальних записів щомісяця. Такі об’єми музичного контенту було складно уявити ще 10 років тому, – говорить Юлія Дубова, віце-президент з інжинірингу GlobalLogic. – Досягти такої продуктивності допомагають сучасні технологічні рішення. Медіаіндустрія стала одним з найбільших споживачів ІТ-продуктів: тільки за 2017 рік на інновації в медіа було витрачено $60 млрд».

Made in Ukraine

Важливим драйвером змін медіаіндустрії та створення нових ринків є поява інноваційних та доступних програмних інструментів обробки звуку. Одним з технологічних лідерів в цьому сегменті є американська компанія Avid, яка створює аудіо- та відеотехнології з 1987 року. За свої технічні продукти Avid отримала 2 Оскара, одну нагороду Ґреммі й 16 Еммі.

Уже понад 10 років стратегічним партнером Avid в Україні є GlobalLogic. Зокрема, українські розробники брали участь в розробці продукту Pro Tools, стандарту де-факто для професійних студій звукозапису, а також MediaComposer, професійного редактора відео.

Створенням рішень для запису, обробки, зберігання і трансляції медіаконтенту займаються понад 200 українських інженерів компанії GlobalLogic. Багато з них є не тільки фахівцями з розробки або тестування програмного забезпечення, але й професійними музикантами, звукорежисерами або композиторами.

В створенні продукту Pro Tools брали участі професійні українські музиканти та звукорежисери

В створенні продукту Pro Tools брали участі професійні українські музиканти та звукорежисери

Технології Avid, що створені за участю українських інженерів GlobalLogic, використовували для запису, зведення та аранжування музики в таких фільмах як «Хоббіт», «Світ Юрського періоду», серіал «Гра престолів». На рішення компанії під час запису своїх альбомів покладалися Maroon 5, Coldplay, Linkin Park та багато інших всесвітньо відомих артистів. Також ці продукти мають попит й у популярних українських виконавців, наприклад, гуртів «Океан Ельзи» та «Друга ріка».

За словами Юлії Дубової, при наборі команди розробників для створення продуктів Avid компанії GlobalLogic довелося шукати не тільки хороших програмістів, але також набрати професійних діджеїв, звукорежисерів і музикантів.

Мілош Єліч та Юлія Дубова

Мілош Єліч та Юлія Дубова

І неможливе становиться можливим

Мілош Єліч, клавішник та аранжувальник гурту «Океан Ельзи», кінокомпозитор і музичний продюсер, відзначає, що внесок Avid Pro Tools в розвиток музичної індустрії важко переоцінити. Завдяки цим інструментам зараз можна творити ті речі, які колись були просто фізично неможливі. Як аналогію він привів плівкові камери. Раніше, щоб отримати якісний знімок, треба було розбиратися в хімії процесу і безлічі інших речей, та хороший результат все одно не був гарантований. Більш того, кінцевий продукт в будь-якому разі не можна було повернути до якогось проміжного етапу, скажімо так — команда Undo була відсутня.

«Свого часу я записувався на плівку, і це було непросто — якщо ви робили будь-яку помилку, то потрібно було починати заново. Звичайно, певний монтаж був можливий — але саме фізичним шляхом, коштом розрізання і склеювання плівки. Та я пам’ятаю свої відчуття, коли вперше записувався за допомогою Avid Pro Tools — звукоінженер просто взяв і посунув на екрані комп’ютера ту ноту, де я зробив помилку. Тоді я був, м’яко кажучи, шокований».

Наведемо ще один цікавий приклад. Відомий хіт групи Beatles — Strawberry Fields Forever  — в 1966 році був записаний в декількох версіях і до того ж в різних тональностях. Однак Джону Леннону найбільше сподобалися перша половина 7-го дубля (перша версія) і закінчення 26-го дубля. Але ці дублі були записані в різних тональностях, тому обидві версії прийшлося звести до одного темпу та однієї тональності (швидкий дубль був уповільнений, а повільний — прискорений). Все це сильно вплинуло на кінцевий звук і в фінальній версії добре чутні місця редагування. Втім, такий експеримент зі зміною тональності в ті роки можна було зробити не завжди. Зараз за допомогою цифрових засобів висоту окремої ноти або тональність всього запису можна змінити з точністю до одного відсотка — такі речі звичайна людина навіть не зможе вловити на слух.

«Спочатку Avid Pro Tools використовувався тільки в студіях звукозапису, однак кілька років тому ми спробували застосувати програмний додаток під час концерту і були вражені результатом. Адже раніше, щоб записати живий виступ гурту, потрібно було робити спеціальну комутацію — це було дуже неординарне завдання. Зараз досить просто натиснути на кнопку Record, щоб отримати якісний двоканальний запис.

Я також пишу музику для кіно. У програмі Pro Tools я можу дивитися відео, для якого роблю музику, накладати аудіотрек з точністю до одного кадру. Крім того, якщо потрібно акцентувати якийсь момент, можна змінювати гучність миттєво: з нуля до максимуму і знову до нуля. Раніше це було неможливо».

Звичайно, скептики можуть сказати, що музиканти тепер можуть дозволити собі бути не такими старанними, адже є технології, що дозволяють легко виправити помилки. З іншого боку, технології можуть значно поліпшити кінцевий результат.

«Avid Pro Tools — це промисловий стандарт для будь-якої професійної студії, я ще не зустрічав якісної студії звукозапису, яка б не користувалася таким інструментом. Наприклад, нещодавно я продюсував альбом Сергія Бабкіна. Під час запису всі музиканти грали в одному приміщенні й ми зіткнулися з проблемою, що мікрофон записував все звуки, який генерували інструменти в приміщенні. Таким чином, мікрофон, в який співав вокаліст, вловлював звук барабанів, і це нам заважало. Колись я бачив у фантастичних фільмах, як можна натисканням однієї кнопки видалити будь-який звук з загального спектра. Сьогодні — це не фантастика, а реальність. Так, ми можемо видалити обраний звук із загального запису, що раніше було просто неможливо».

Оскільки записувати музику якісно зараз набагато простіше, ніж колись, це приводить до того, що кожен день з’являється так багато аудіоконтенту. Раніше для організації студії були потрібні величезні інвестиції, сьогодні ж досить мати комп’ютер і програмний додаток Pro Tools. Цифрові технології дуже демократизували процес звукозапису, вважає Мілош Єліч. До речі, саме з цієї причини великі студії звукозапису зараз переживають кризу.

Перспективи звукорежисури

Можливості програмних рішень для обробки звуку сьогодні величезні, і все ж таки ми впираємося в фізичне обмеження, пов’язане зі швидкістю поширення електромагнітних хвиль. Наприклад, Мілош Єліч відзначає, що було б цікаво одночасно грати з музикантами, які знаходяться в різних частинах світу. Уявіть, що барабанщик знаходиться в Сан-Франциско, скрипаль — в Токіо, а клавішник — в Києві. Однак сигнали на велику відстань все ж передаються з істотною затримкою, і це реальна проблема для музикантів. Уже є можливість записувати музику шляхом послідовного накладення партій музикантами, що знаходяться в різних частинах світу. Наприклад, гітарист зіграв свою партію і через хмарний сервіс надіслав запис ударнику, той наклав партію барабанів і переслав вокалісту, який, у свою чергу, записав поверх вокальну партію. Але тут мова йде не про синхронне виконання. А ось щоб одночасно грати в різних точках світу і чути один одного без затримок — це поки що неможливо.

Ось такі величезні мікшерські пульти скоро можуть витіснити компактні планшети. Втім у планшета є недолік — відсутність повноцінних тактильних відчуттів при переміщенні повзунків регулювання звуку

Ось такі величезні мікшерські пульти скоро можуть витіснити компактні планшети. Втім у планшета є недолік — відсутність повноцінних тактильних відчуттів при переміщенні повзунків регулювання звуку

Однак, розробники не сидять, склавши руки. І результати їхньої роботи ми будемо бачити вже дуже скоро. Напевно всі бачили, що раніше під час концерту звукооператор сидів за великим пультом в центрі залу (в точці, де найкраща акустика), тим самим займаючи досить багато простору, де можна було б розмістити крісла для глядачів. Зараз можливо розмістити пульт де-небудь в службовому приміщенні, а звук регулювати в бездротовому режимі на планшеті, займаючи всього одне місце в залі. Єдине, що поки не дає популяризувати цю практику — відсутність повноцінних тактильних відчуттів при переміщенні повзунків регулювання звуку.

Запис аудіотреку вживу з одночасним накладенням вокалу Madonna

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: